torsdag den 10. marts 2011

Målsætning 2011

Som sagt blev jeg glædelig overrasket over at Doobi er begyndt at kunne træne igen! Men har desværre prøvet det nogle gange før, så jeg tør ikke satse på det. Men det virker til jeg kan begynde for alvor at genoptræne hende, og vi kan løbe lidt hygge agility igen. Hun elsker det jo mere end noget andet! (Næsten lige så meget som jeg gør:)
Jeg har ikke nogle mål for Doobi i år, andet end at hun skal få det bedre, og det går heldigvis den rigtige vej :D


Primadonna, har været til kiropraktor tjek hos Thomas for en uge siden. Og ikke en eneste rettelse :D Dog blev hun masseret i sine bagben, og jeg skal blive bedre til at massere og strække hendes muskler ud, da de hurtigt spænder op. Men hun er tip top klar til den nye sæson! :)
Sidste år fandt jeg ud af at have skudt lidt under målet med vores målsætninger. Mine mål blev hurtigt indfriet, og selvom jeg prøvede at sætte nye mål hver gang, så var det ikke det samme. Så i år gør jeg mere ud af at have en overlægger som er et drømme mål... (Læs, på grænsen til urealistisk)
Det var meningen jeg skulle være kommet i gang med sæsonen lidt senere i år, da det var meningen at vi skulle have parret hende, men da hun først er kommet i løbetid her for en lille uge siden, så blev hele planen rykket. Så vi valgte at rykke parringen, af flere årsager. Derfor kan vi starte på en frisk og være med fra start i år :)
Sæsonen starter for os i den weekend der kommer, i Vilhelmsborg. Jeg har aldrig været derovre, men hørt super godt om det, så det ville vi prøve.
Mine forhåbninger starter lidt blødt ud i år, af flere årsager:
  • Pga. skole, flytning og i standsættelse har konditionstræningen været sat lidt på stand by
  • Træningen har også været mangelfuld
  • Hun har ligget stille siden oktober, pga planlagt parring. Hun skulle derfor ikke stresses, og heller ikke være for tynd.
  • Derfor også stadig lidt vinter tyk...

Vi træner nu hver onsdag, og den smule vi kan i haven. Om onsdagen er det i Sakskøbing, under Maribo DCH, i ridehal. Bunden er lidt tyk, og hårdt for Prima at løbe i. Jeg har svært ved at måle hende hastigheds mæssigt, da jeg føler hun bruger mange kræfter på at komme frem af, med sine korte ben. Og vi er næsten kun store hunde på holdet, så det svært at sammenligne. Jeg synes ikke hun har samme hastighed som da vi sluttede sidste sæson...... Men det kan jo skyldes nogle af de ting jeg fortalte om oven over, og måske endda også andre grunde... Måske handler jeg mere frit nu, pga af hendes sikkerhed på banen, eller måske bare fordi hun bevæger sig bedre på græs. Så JA, jeg er meget spændt på weekenden, hvor jeg kan måle mig og hende lidt med vores kære konkurrenter :)

Vi løber stadig klasse 1 i DCH.
Prima begyndte sidste år at sætte højt af på sit balance felt, altså springe i stedet for at løbe. Derfor er jeg gået lidt tilbage til stop feltet. At træne løbefelt tager meget tid, og jeg har ikke haft tid eller forhindringer til at kunne træne det, og vil ikke have hun nu får en dårlig vane med at springe fra feltet. Derfor har jeg stop felt ind til vejret uden for bliver bedre, og jeg kan træne lidt mere i løbet af ugen igen.
Jeg håber ikke sprig åben er for kringlet, da vi stadig ikke har helt styr på de små buer :) Men hun er tilgengæld knald god til at løbe fremad, så håber på løbebaner. Mit mål for weekenden er to gennemførte åbne klasser, da vi går efter at kvalificere os til finalen.

Resten af sæsonen er ikke planlagt med stævner:

Jeg vil rigtig gerne have styr på hendes løbefelt på balancen. Vi har aldrig haft problem på a'et (7-9-13) så det frygter jeg ikke. Men balancen skal helst også fungere, da hendes stop felt er 2 sekunder langsommere. Så vi skal i gang med træning af det lige så snart vejret tillader det. Udover det er det simple mål at vinde så meget som muligt :)

Jeg vil gerne have hende rykket i klasse 3, ikke fordi jeg har travlt, men jeg synes faktisk umiddelbaret hun er nået dertil. Hun klarer svære klasse 3 baner bedre end Doobi, så jeg tror på hende :) Lige ledes vil jeg prøve at gå seriøst efter årets hund i år. Sidste år blev vi nr. 6, da vi vandt finalen og fik dejlige point :D Så det håber jeg vi kan gøre bedre i år :) Det skulle jo ikke så gerne gå den anden vej.
Sidste år var jeg lidt ærgelig over at Primadonna ikke var udtaget til DCH's DM, da banerne lå meget mere til Prima end til Doobi. Selvfølgelig er det ikke sikkert vi lige så heldige igen, men jeg har valgt at gå seriøst efter udtagelserne til begge DM i år. Jeg tror på hende, hun er kun lige fyldt 2 år, men hun er en fantastisk agility hund :) Og er rykket så hurtigt. Så hvis hun for en gang skyld vælger at høre lidt efter, så har vi planlagt hvalpe i efteråret (oktober +). Men det skulle lige passe vi blev udtaget til DM, og så hun kom i løbetid inden, men så må det være sådan. For det er fastlagt at hun bliver parret i næste løbetid, om det så bliver i juni eller i marts 2012. Men vi krydser alt for at hun gør sig selv den tjeneste at komme i løbetid efter sæsonen, så hun hurtigst muligt kan starte igen i sæson 2012 :)
Ellers skal vi bare hygge os i år, og løbe fordi vi elsker at løbe agility :) Og nyde at vi kan løbe helt uden press på.
Konkurence:
  • Rykke op i klasse 3
  • Bedre placeret end nr. 6 til årets hund konkurrence
  • Udtages til DCH DM og DKK DM

Træning:

  • Løbefelt på balancen
  • Hurtigere vippe
  • Små buer, med acceleration efterfølgende
  • Styrket hendes ryg + smidighedsgøres

Jeg har mange mål i år, og ligger alle meget højt. Men man skal turde satse for at kunne vinde :)
Jeg glæder mig i hvert fald rigtig meget til at komme i gang med årets sæson!

Billeder er fra årets hund finale 2010, taget af Tommy Tell

Cider, min lille ny stjerne :)
Hun fylder 1 år den 30 maj, og 1½ år den 30. november, så hun når ikke rigtig noget i denne sæson :) Men vi har ikke travlt med at starte konkurrence. Men glæder mig rigtig meget til at det bliver bedre vej, så vi kan tage fat i træningen igen, hvor vi slap :)
Hun sneg sig med til en træning sidste uge, og det nød hun :)


Hun er så lærenem, og lærer mig meget mere end jeg lærer hende.. Dette er 1. gang jeg sætter "ssh" (rundt om støtte kommando) på hvor vi er i fart, og hun forstår med det samme meningen! Fantastisk klog den hund er :) Det bliver spændende så snart vi kan begynde at træne igen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar