fredag den 25. december 2009

Stolt over min sheltie-puppy :)

Hundene var til at starte med lukket væk, da gæsterne kom juleaften. Men hen ad aftenen ville den gamle den, og jeg lukkede mine 3 hunde ud. De blev lukket ind kort efter igen, og Doobi gik straks op af trappen igen, og lagde sig ind på min seng, hvor Prima blev elle vild over alle de mennesker der var.. Jeg var spændt på om hun kunne falde til ro, eller hun skulle lukkes væk. Men hun klarede det super flot. Da vi skulle danse om juletræet var hun lagt i sin kurv, og hun blev der næsten.. Hun sneg sig lige ud af kurven, men lagde sig da hun fik besked på det.. Hun kunne strække sig meget langt, for at prøve at være med, men hun blev :)
Hun elsker børn, og havde svært ved at lade mit gudbarn være, han er 4½, og lige hendes højde :) Men han synes ikke hele tiden at det er fedt at blive duttet i hovedet med en våd snude... Han synes dog hun var sød nok, når hun sad ned, og ikke måtte rejse sig :)
Macus startede med at sidde i mellem hundene, men Prima blev ved med at kysse ham i hovedet, så han flyttede sig over på den anden sidde af Miko.. :) Hun prøvede dog alligevel flere gange om hun ikke kunne nå ham fra sin plads :)

Se hvor langt hun kan strække sig... Hun vendede sig til ham, i slutningen af aftenen, og kunne godt lade ham være.. Man skulle dog have et halvt øje på hende..

Selvom det skete meget omkring hende hele tiden, og det var hendes første jul (sidste år var hun kun 4 dage), tog hun det ganske roligt. Der var intet stress over hende, hun tullede bare rundt, og så folk åbne deres gaver..

Hun lagde sig dog en gang i mellem væk for sig selv, når hun havde fået nok. Det var så rart at hun selv kunne styre hvornår hun ville være social, og ikke stressede rundt hele tiden... Hun er en utrolig dejlig hund, og heldigvis ikke større end man kan tages op en gang i mellem og putte lidt :)

Og hun har heldigvis ikke noget i mod det! Hun er en rigtig Primadonna. Vi så Beverly hills Chihuahua her den anden dag, det er næsten en tro kopi af Primsen... Efter chihuahuaen blevet kidnappet, kommer hun bare med en masse forskellige kommentare, hvor jeg bare kunne forestille mig Prima i hendes sko :) Vi ville foreksempel prøve at se om Prima selv kunne lære at gå på vores trappe, hun er jo blevet båret ind til nu, men det vil hun bestemt ikke. Hun går op på første trin, og kigger op på en, og forventer så at blive båret. Selvom man prøver at hjælpe hende, og skubbe hende lidt i den rigtige retning, så slår hun bremserne i og presser sig ind mod mig. Hun kan kigge tilbage med et blik der siger: Det tror jeg så ikk lige jeg gider!

Hun er så sjov, har så meget personlighed. Og i slutningen af aftenen havde Prima opført sig så pænt, at Marcus selv opsøgte hende :)

Vi havde en rigtig hyggelig aften! Det er altid dejligt når familien er samlet..

1. juledag havde vi en fridag, det er ellers mange år siden vi har prøvet det... Nu jeg skulle på arbejde om natten, så det passede fint, at julefrokosterne var rykket til 2. og 3. juledag. Jeg tog derfor ud og trænede lidt med hundene i stedet. Sneen var næsten tøet om natten, så det var rart. Jeg er begyndt at træne min fremadsendelse med to hunde.. Det startede lidt i sjov, men jeg synes faktisk at det virker. For Doobi er helt besat af hendes legetøj, og det er KUN hendes. Doobi er normalt en haj til sine fremadsendelser, (også til dem;), men det kan trække den ekstra fart ud af hende, at vide at der måske er en anden som kan tage det...

Prima hun tænder allermest på at løbe efter Doobi, så det er jo helt fint.. Hun kan også tænde på at stjæle Doobis legetøj. Jeg starter dem ved at de ser jeg ligger legetøjet, og tager dem så med i den anden ende af 5 ligeud spring, foran mig, og holder fast i halespidserne, hvor efter jeg tænder dem så de er lige ved at tyvstarte, hvorefter de får deres okay. De spæner begge af sted, og tager begge to alle springene. Prima fik på et tidspunkt et lille forspring, og nåede legetøjet før Doobi, det var en kæmpe sejr for hende.. De efterfølgende gange satte Doobi rigtig speed på, for det måtte bare ikke ske igen, det gjorde det så heller ikke, og Prima løber også en pæn bue uden om hende, når hun har fanget legetøjet..

Jeg ved ikke om det giver noget i det lange løb, men de ser ud til at have det sjovt med at løbe om kap, og det er vel det vigtigste at de hygger sig.. Jeg synes Prima har sat mere fart, hun bliver stadig overhalet af Doobi, men hun er også 4-5 cm højere... I starten var det allerede ved det 3. spring Doobi trak fra, men nu er det først ved det 4.... Det er da en forbedring...

Jeg prøvede en enkelt gang for sjov at sende Prima frem, hun tog alle 5 spring fremad i hurtigt tempo, og da hun nåede enden kiggede hun først tilbage for at se hvor Doobi blev af... Nu må vi se hvad det ender med. Jeg glæder mig i hvert fald til, at kunne starte med at træne rigtigt..

Natasha Gjerulff Jensen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar