tirsdag den 29. marts 2011

Muskel opbyggende træning

Af 3 forskellige grunde, har jeg valgt at træne muskel opbygning med mine 3 hunde. Doobi har ligget stille meget længe, og hendes muskler er skrumpet meget ind :( Så det vil tage lang tid at få trænet dem op igen. Primadonna har brug for muskler og smidighed på siden af bagbenene og ryggen. Hun er ikke særlig bevidst om sin bagkrop, og er ikke meget for at dreje i små cirkler, eller springe rundt om en støtte, hvor hun i stedet springer meget skrådt. Derfor vil jeg lave noget træning, hvor hun får opbygget flere af de muskler der skal gøre hun kan sætte af i et drej, så hun kan komme mere snævert rundt, og gøre hende mere bevidst om hvad hun kan med sin krop. Lige ledes strækker jeg hende flere gange på gå turen, og efter alle træninger, i håb om at kunne opbygge lidt smidighed. Cider er jo bare en lille puppy-lop :) Og har selvfølgelig brug for nogle muskler, og mere bevidsthed om hendes ledløse krop :P Jeg har en fast rute jeg går med hundene hver dag, den tager ca. 30 minutter at gå, og jeg træner intensivt ca. hver anden dag, så kan vi gøre det på 1 time ca... Jeg håber at hundene kan få en lidt mere stabil kondi ved de lange gåture, det er i hvert fald umiddelbaret den eneste mulighed jeg har for at træne det... (de er fri, og kan løbe lidt mere end jeg går:) Jeg har startet spring teknik op med alle 3 hunde. Selvom min have ikke er særlig stor, så er den perfekt til spring som står på linie :) Se her en video om springteknik fra sidste vinter: http://www.youtube.com/watch?v=Htfbdp2xL-w&feature=player_embedded, (filmen vises først 30 sekunder inde) Doobi kan ikke tåle så mange gentagelser, hvilket er forståeligt... Men det at hun bliver så hurtigt træt, bekræfter bare hvor meget hun har brug for det.. Prima træner også den almindelige "spring-på-linie" teknik. Men med hende har jeg dem oftere stående i en halv cirkel, så hun skal dreje i sin krop under springet. Cider laver begge metoder, men da hun kun er 10 mdr. er højden meget lav, og jeg bruger det primært til fremadsendelses træning, og videre træning :) Hun er dog ellers så vims, og springer rundt, så jeg tror ikke hun ville lide noget belastning af lidt højde på springene.. Men igen, så meget andet vi lave, er det ikke nogen grund til at slide hende her også :) Når vi træner i skoven er der forskellige emner vi berøre.


  • Op og ned af en bakke



  • Acceleration på lige strækninger



  • Videre om flere træer



  • Fremadsendelser



  • Snævre vendinger om et træ Og en ny øvelse:



  • 2 on 2 off.



  • Op - drej -ned - drej - op.......




    Den sidste kommer der billeder af senere :) Vi har et par dejlige bakker i skoven, og dem bliver de sendt op og ned af et par gange i løbet af turen :) De har dog deres helt egen favorit, som de næsten ikke er til at kalde væk fra.

    Accelerationen bliver trænet meget simpelt, ved at udnytte de er meget bold glade, kaster jeg bare en bold... Dog kun et par meter, for at lægge vægt på accelerationen, og ikke det lange løb.


    Lige ved siden af bakken er det et lille krat, hvor buske og træer står meget tæt, det udnytte jeg til at kunne sende dem videre rundt, som jeg normalt brugte en fodboldmål til :) Men så der kommer mere afstand på, og de kan løber videre rundt om noget selv om jeg står langt fra. Fremadsendelsen foregår på et lige stykke, hvor jeg kan se et godt stykke i begge retninger, så jeg er sikker på ikke at blive forstyrret :) De bliver holdt tilbage, og jeg kaster bolden langt frem, og venter ind til den næsten er død, og sender dem så frem. Når jeg har gjort det et par gange med hver hund, så bruger jeg dem mod hinanden, og træner både fremadsendelse og acceleration. Jeg holder dem alle tilbage, og når jeg siger "okay frem" så jerner de MEGET langt frem, ind til en af dem gav op og indse de var kommet for langt bag ud, at de ikke kunne vinde... (ellers jeg kalder dem tilbage:) Det er forskelligt hver gang hvem der vinder deres lille kapløb. Der er mange tynde træer i skoven, men god afstand, hvilket jeg udnytter til at træne lidt handling, rundt om de forskellige træer, og snævre vendinger. Dette har Cider meget nemt ved, og kan ikke kommer snævre rundt end hun gør. Hvor Prima tydeligvis har lidt problemer i denne øvelse. Doobi løber fint rundt om træerne, men har lidt problem med handlingen, hun er meget spørgende, og skal bekræftiges meget mere end de to små, så det glemmer jeg lidt en gang i mellem :) stakkels hund... Så snart der er en mulighed for det, kommer de op og stå med 2 on 2 off..... For eksempel på en bænk :)


    Den nye øvelse jeg laver med hundene, en en udvidet 2 on 2 off på en træ. Det startede med at de bakkede op på et træ...

    I starten havde de svært ved at holde deres bagpart i ro, når de stod sådan. Men efter få gange fandt de hurtigt en balance (havde fået styrket musklerne)

    Efterfølgende prøvede jeg at tænke over hvilke andre øvelser jeg kunne lave, så de fik træne mere af ryggen... og jeg kom frem til at hvis de klatre skævt op, altså med siden til, så ville de anstrenge den ene side mere. (derved også træne den ene side mere) Jeg ved ikke om man kan fornemme det på billederne.. Men jeg starter med at få hende til at stå med bagbenene oppe, så får jeg hende til at dreje, så hun ender med forbenene oppe.. Sådan to cirkler til hver side får alle hundene :)



    Jeg ved som sagt ikke om "min idé" har noget på sig, og de får trænet det jeg tror.... Men ellers er det bare endnu et sjovt nyt tricks :) Jeg håber på at hundene snart alle er i topform, så nu må vi se om min træning giver pote :) En dag jeg får lånt et kamera, vil jeg få filmet nogle af vores aktiviteter :)

    2 kommentarer:

    1. Hej Natasha

      Det kan sagtens være primas meget hårde og stive muskler der gør at hun ikke kan dreje så skarpt og derfor vælger at gøre det mere skråt. Husk at varme godt op inden accelleration og bold kast, er musklerne for kolde kan det hurtig give fibersprængning og det kræver desværre ret lang tid med ro.
      Ned ad bakke er mest hårdt for ben og især ryg. tænk på det når du træner.
      Mange hilsner
      Anni

      SvarSlet
    2. De er meget varme, de har løbet et kvarters tid inden jeg laver øvelser... :)
      Nogle af øvelser har jeg haft Thomas, kiropraktor, ind over, som træning til hundene.. :)

      SvarSlet