fredag den 17. juni 2011

Kursus med Janita og Jaakko fra Finland

Puhaa hvor er det svært at finde tid til det hele i øjeblikket :(
Men inden der er for meget som hober sig op og det bliver helt uoverskueligt, så vil jeg lige skrive et lille indlæg om de sidste par ugers aktivitet :)
Jeg var så heldig at få en eftermiddags plads på kursus med Janita og Jaakko! Først synes jeg ikke at jeg havde pengene til det, men så blev jeg mindet om den dejlige klub jeg er træner i, giver et beløb til at tage på kursus for og uvikle sig i. Så jeg var heldig at få en afbuds-plads! Og jeg har IKKE fortrudt det 1 sekundt! Prima og jeg har fået så mange redskaber at arbejde med nu, og vigtigst af alt, vi har fået vendt vores "problem" til vores fordel nu! Hvis jeg en dag får mulighed for at være på kursus med dem igen, skulle jeg i hvert fald nok finde pengene til det, og jeg vil anbefale ALLE andre det også!
Min mor og kusine (som ses på billedet oven for) var også med på kurset, men om formiddagen. Desværre nåede jeg ikke at se så meget af deres træning, da jegt var i skole, men lidt om onsdagen nåede jeg! Og hvor var det skønt også at se hvor meget de fik ud af det! Jeanett har lige som jeg søgt de sidste ting til at kunne få nogle ellers basale ting til at lykkedes, og vi fik begge en masse nye ting at arbejde videre med. Og det har allerede givet pote sektionsvis til træning. Nu skal vi førere bare være bedre til at se hvor på banen det skal gøres, og samtidig huske det, OG vigtigst af alt, stole på vores hunde :)
De arbejder meget ud af bevægelse:
Er vi i bevægelse, er hunden i bevægelse.
Står vi stille, står hunden stille. (I grove træk)
Og det virkede bare så godt på både Prima og Knoppers, og selvfølgelig også Merci. Men hun er jo så sød og gør som mor siger :) Hvilket mor også fik at vide: Merci var en meget sød hund, og når hunden bare var en god løber, behøvede min mor ikke være det.... :P Hvilket hun er begyndt at leve lidt for meget efter.... (Ej det gas)
Men Jeanett og jeg skal begynde at time vores løb på banen, dvs. sende til forhindring, stikke af, så vi kan komme hen og stå stille ved det forhindring de skal dreje snævert om...
Først da han fortalte mig det, tænkte jeg: Ja hvad tror han selv, den hund brager jo bare afsted af sig selv hvis jeg ikke skriger den ned hovedet at den skal komme tæt rundt...... Men den påstand blev gjort til KÆMPE skamme! Og blev helt flov over mig selv, at tro jeg havde en så "dårlig" hund.. For selvfølgelig gjorde hun som Jaakko havde påstået! Og hun fik den pæneste bue rundt. Jeg var MEGET overrasket, og helt vildt glad! Endelig havde jeg fået et redskab til at få små buer på min lille raser :P Her ses mor i en af hendes forcer ;) Hen og stå stille ved et spring :) Og se hvor fint Merci kommer rundt om!
De havde også et redskab til, at få hundene til at dreje snævert rundt, efter en lige-ud tunnel.. Knoppers han fangede den lige med det samme, det samme gjorde Merci, og den er trænet mange gange til træning nu, og de er ikke i tvivl overhovedet. Det kræver bare at stoppet, og bevægelsen bliver lavet på det rigtige tidspunkt...det er måske nemmere at forstå når man ser videoen :)

Jeanett roser Knoppers efter tunnellen :)
Prima havde store problemer med at dreje efter, men det skal også lige siges at der gik lang tid før jeg helt forstod hvad det var jeg skulle.... Og tarveligt nok havde jeg de to uger op til trænet fremad til tunnel til tunnel, da jeg ikke synes hun trak så godt hen mod dem... Og Jaakko grinede meget af mig da min lille hund fløj 10 meter lige frem efter tunnellen, selvom jeg råbte på hende :)
Jeg fik denne øvelse som hjemmeopgave :) Ellers kunne vi jo ikke komme videre :)
Vi har trænet det et par gange nu, og det virker til at Prima har forstået mit "stop", og kommando (som jeg har sat på= kom her) For det virker både efter tunnel og pose nu, og var også succes til weekendens stævne, hvor vi løb en bane med skarpt drej efter pose, og en tunnel kuller om mandagen, og klarede negge ting super flot, og vandt Tunnel kuller banen, med et overraskende meget kontrolleret løb :D
Janitas bane synes jeg virkede sværere, men det viste sig at være en bane lige for os :D For vi nåede næsten at arbejde os igennem den på vores 1. session, og startede med hele banen i 2. :) Der var nogle ting vi fik trænet, såsom at dreje den rigtige vej ud af en buet tunnel når jeg står på bagsiden :) Og slalom ved tunnel for enden, og en ny metode til at få hunden uden om og bagved springet..... Alt dette kan se spå videoerne :)
Jeg var yderst tilfreds med begge undervisere! Og fik en masse med fra dem begge :)
Jaakko synes jeg var stædig, men kunne godt lide at jeg udfordrende ham, og hans metoder, ved først at prøve min egen af, for at se om jeg kunne løse det på den måde, så længe jeg prøvede hans bagefter, og ja så var der den mindre detalje ham også krævede, at jeg gav ham ret i at hans var bedst :P Hvilket jeg jo også måtte gøre hver gang :D
Janita var vild med Primas drev, og lyst til bare at løbe løbe løbe ;) Hun er også skøn, og passer godt til deres løbe stil, da hun ikke behøver følges helt ud til forhindringerne, hvis hun bare bliver sendt rigtigt i mod dem.
Her kan i se videoerne fra kurset :)
Prima på Jaakkos bane :) (desværre med blæst i baggrunden)

Primas succes løsninger på Jaakkos bane :) (uden musik)

Prima løber 1. session på Janitas bane (med musik)

Prima løber 2. session på Janitas bane (med musik)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar