onsdag den 23. december 2009

Hundene til kiropraktor

Jeg var bange for der var en grund til Doobi havde været underlig til NM, siden hun ikke ville løbe frem af sig selv... Tænk hvis hun havde ondt et sted??
Jeg bruger normalt Marianna, som bor helt oppe i Kalundborg, mine forældre bruger Thomas i Køge... Da der er langt at kører til begge steder, var vi glade for at høre der var kommet en Kiropraktor til Nysted, 5 min. fra os.. Hun var normalt hestedyrlæge, og var også primært hendes område inden for kiropraktik, men var også begyndt med smådyrene... Hun havde været i USA nogle år, og skulle eftersigende have samme uddannelse som Thomas..
Doobi blev tjekket først...
Som mange ved har Doobi den dårlige skulder, noget med at hendes muskler bevæger sig uden om knogle spidsen, ved skulderen, i stedet for at beskytte den. Det er ikke noget hun har ondt af i hverdagen, det er kun når hun laver meget hårde og hurtige opbremsninger som agilityen kan byde på, hun halter kort i 10 sekunder, og så er det væk igen, og vil løbe videre..... Men det påvirker hendes afsæt en smule, derfor river hun ofte ned når det er galt...
Det var Marianna der opdagede det, efter vi havde betalt mange penge hos dyrlægen.. Efter mange lange køreture, hele vejen derop, for kun at få rettet den skulder. Besluttede hun at lære mig en måde at kunne holde det ved lige, lige ledes hvis jeg skulle komme i problemer til VM (i Finland 08). Det er længe siden der har været noget, der går længere og længere tid i mellem at hun skal rettes, og jeg kan selv mærke hvornår det er...
Den nye kiropraktor kunne godt mærke at det skulle rettes, da jeg med det samme gjorde hende opmærksom på at hun havde det problem... Hun rettede hele hunden, og det så ganske fint ud... (Hvad ved jeg???) Det var ikke rigtig andet med hende, og jeg var lettet over hun ikke havde ondt.... Og jeg levede lykkeligt i min lille fantasi om at jeg nu ikke behøvede kører til Sjælland mere..
MEN MEN, øv øv altså.. Da jeg kom hjem, og tænkte lidt for sjov, at jeg ville bekræfte min mening om at hun var god nok, mærkede jeg lige på hendes skulder... Øv øv, den var ikke rettet...eller den sagd i hvert fald ikke rigtigt mere.... Skal ikke kunne sige at hun havde rettet den, og den så var hoppet ud igen? Men hun havde ikke lavet andet end at være i ro fra hun kom hjem..... så?
Primadonna skulle også tjekkes, jeg frygtede hun havde noget i bagkroppen, fordi hun i den video hvor vi undervses, springer med samlede bagben halvanden spring frem....? Og jeg synes også hendes hale så stift på... Men hun brokkede sig aldrig, var aldrig sur og tvær? Og løb gladeligt og legede med alle borderne... Så det var svært sige om der var noget galt..?
Men jeg kunne se på Prima, da kiropraktoren tog fat ved rygsøjlen, at der var noget... Spurgte så om der var meget der sad fast der? Hun svarede, ja det er der måske, og mærkede igen... Da jeg havde opdaget det med Doobis skulder, faldt jeg bare lidt over den episode også?? Burde hun ikke vide det med det samme... Måske ér det bare mig der er lidt emsig... Men når jeg for det første betaler så mange penge for det, så vil jeg også gerne havde at det er i orden, og at mine hunde ikke behøver igennem det flere gange end højst nødtvendige....
Men hun fik rettet Prima midt på ryggen, og ligeledes i hendes bækken.. Hendes hofte skåle var låst, derfor hun sprang m,ed samlede bagben, da de ikke var vant til at arbejde hver for sig. Så vi skal til at lave nogle øvelser nu, hvor hun er blevet rettet op.. Jeg synes allerede jeg kan se en forandring på Prima, hun er mere fri i ryggen, og halen svinger dejlig fint og ubesværet... Jeg tror hun fandt det hele på hende, og hun ser ud til at have det godt igen :) Så nu må sneen godt snart forsvinde, så vi kan gå i gang med at træne! Har nemlig fået et dejligt træningsprogram vi skal til at følge.. Så det bliver spændende at komme i gang med...
Men alt i alt, så tror jeg at jeg holder mig til min gamle, det ved man hvad er.. Selvfølgelig kan det godt være hun også overse ting, de er jo kun mennesker. Men hende er jeg mest tryg ved, så hende har jeg det bedst med... :)
Jeg er glad for jeg selv havde lidt kendskab til det, eller´s havde jeg nok gået i fred og ro og troet jeg gjorde en god gerning for hundene.....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar