onsdag den 31. august 2011

Ups, glemte lige noget :P

Jeg glemte helt at min skønne Cider var til udstilling, den 28. juli i Vejen.
Da jeg skulle løbe agility med både Prima og Doobi, havde jeg allieret mig med Charlotte, som har opdrættet Prima og Cider, og hun ville gerne :D

Så jeg gik i gang med at trænne hende... Et par dage før ;) Jaa, agility træningen havde taget det meste af min tid:) Men hun er så lære nem, så hun lærte hurtigt at trave fint ved siden af mig.... I sele.... eller fri.... Hmm, glemte lige at træne det i halsbånd.. Så det gik jeg i gang med at ville træne 2 dage før. Men, et skridt tilbage i træningen.. Ud fra Ciders reaktion, kom jeg i tanke om at hun aldrig har gået i halsbånd... Ups, men de går altid i sele mine hunde, så det tænkte jeg slet ikke over, alle hunde kan da gå i halsbånd og snor??? Men nej det var ikke tilfældet her... Hun havde svært ved at der var noget snor så tæt på hende hoved, som hun ikke måtte bruge til trække-legetøj... Det gik dog hurtigt over med lidt klikker træning... Og hun var jo dygtig til at blive stående i starten når jeg sagde bliv, så det var jeg heller ikke nervøs før.. Ind til jeg skulle få hende til at gøre det på kommando??? Jaa, søde kloge klikker-trænede Cider tænkte jo hurtigt at det ikke kunne være rigtig man kun skulle stå og kigge lige ud??? Så hun lavede alle de kunstner hun kunne komme på.. Så ja, nyt problem jeg ikke havde tænkt på, hun står fint ved start i agility, fordi jeg går fra hende, og hun ved liiige om lidt skal hun løbe agility...
Men det var meget svært for hende, at stå stille og bare acceptere at jeg står på hende, uden hun skal noget andet... Men så fik jeg "lært" hende, at hun skulle stå, og så kunne hun rykke lidt på sine bagben, først løfte det ene og det andet..... Ja, ikke helt med vilje, men de første par gange tænkte jeg ikke over det, så godt hun gjorde det, men belønnede bare at hun ikke lagde sig, eller gik væk, eller gjorde noget helt andet.. Men jeg fik så hurtugt draget et mønster at hun gjorde det hele tiden, og hver gang :) Så det troede hun så at "stå" betød, at stå og skiftevis løfte bagbenene :) Ja klog hund! Men nu havde hun lært at stå, og gå med halsbånd.. Og var HEELT klar til udstilling :D

Eller.... Hun skulle også lige i bad.. Og det har hun kun prøvet 1. gang før... Og det var ikke de bedste minder :/
Cider før bad


Cider i bad


Cider efter bad, og klipning :)


Så fin hun blev :)
Så nu var hun helt klar..
Da vi kom derover torsdag aften, var jeg ovre ved Charlotte, så hun lige kunne prøve at gå lidt med hende, eller det skal vist kaldes LØBE med Cider.. Hun traver nemlig så hurtigt, at man er nødt til at løbe ved siden af hende :D Men hun gjorde det så godt, og jeg var ikke nervøs for udstillingen...
Dagen efter var tidsplanen allerede rykket fra morgenstunden af, så jeg turde ikke blive i udstillingen og se det, da jeg skulle løbe agility med Prima og Doobi... Men selvfølgelig, som altid, så kunne jeg godt have nået det.. Men desværre så jeg det ikke.. MEN jeg fik at vide at hun var herre sej! Og dommerens kommentar siger alt: A excelent mover! :D Så det var dejligt...
Her er hendes kritik:
1 year old, typical in size and proportions, feminine in outline and bones, ears a bit big, and could tip a bit better, correct in headprofile, typical in topline, correct front and rear angulations, coat in summer condition, very easy mover, lovely temperament and presentations :D
Hun får EXCELENT, og bliver 2. vinder, selvfølgelig en zobel med massere af pels som vinder... Jeg forstår ikke hans øre kommentar, eller jo hun har store øre ;) Hun er efter en bluemerle, såå.. Men at de kunne kippe bedre???? Ahr?? Det synes jeg så ikke, men ja ja okay, noget negativt skulle han åbenbart finde på hende? og det var så det eneste :) Og ja, bikini, ja klart, hun havde nemlig lige smidt ALT sin pels nu, fordi det sommer....? :/ Eller, ja hun havde mere pels end nogen sinde der :) Såå, men jeg har arbejdshunde, og gider ikke pelsarbejde, så for mig er det perfekt.. Prima fik dog også først pels da hun var to, så chancen for Ciders kommer er der jo stadig...

Men jeg er super glad for at Charlotte, ville udstille hende! Og det er nok ikke sidste gang det sker :) Charlotte synes hun var så sød, og ville gerne gå/løbe med hende igen :)
Det bedste af det hele var dog, da Charlotte fortæller at hun havde klaret håndteringen over alt forventning! De andre sheltier havde trukket sig lidt, da dommeren skulle mærke på dem, der havde Cider derimod ingen problemer. De sagde hun lignede en som tænkte, YES endelig er det kun MIG MIG MIG der får opmærksomhed!! :D Hun havde totalt nydt det, og derimod set skuffet ud da han gik videre i rækken... :) Min dejlige hundepige!! :D

Det er også blevet besluttet, at (med mindre noget skulle gå galt) så vil vi bruge Dweet på Cider i 2012 :) Cider er nu blevet avls godkendt, men hun skal også sundheds tjekkes, og HD/AD fotograferes.. Det samme skal Dweet. Og hvis alt dette er i orden, så er det en drømmeparring :D Jeg er så glad for at have fået lov til at bruge Dweet, så jeg krydser alt for at hans sundhed og avlsgodkendelse går lige igennem :D Jeg regner ikke med at sundheden bliver noget problem for begge hunde, da de har sunde hunde bag sig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar